21سپتامبر 2023- دیابت نوع 1 یک بیماری خودایمنی است که اغلب در دوران کودکی شروع می شود و به دلیل از بین رفتن سلول های بتای پانکراس به درمان مادام العمر با انسولین نیاز دارد.

در حالی که تحقیقات قبلی منجر به پیشرفت های زیادی در مراقبت از دیابت نوع 1 در دهه های گذشته شده است، جنبه های مختلفی از اپیدمیولوژی دیابت نوع 1 وجود دارد که شایسته ی کاوش بیشتر است. برای شروع، عوامل خطر محیطی در دوران کودکی نقش مهمی در شروع بیماری، به ویژه در افرادی که از نظر ژنتیکی در معرض خطر هستند، بازی می‌کنند، اما اطلاعات کمتری در مورد منشأ این بیماری در مراحل اولیه زندگی در ارتباط با استرس مادر در دوران بارداری، موجود است.

در مرحله ی بعد، همبودی بین دیابت نوع 1 و آسم یا بیماری های آلرژیک مدت ها مورد بحث قرار گرفته بود، اما شواهد قطعی نیستند. در نهایت، در حالی که بسیاری از پیامدهای طولانی مدت دیابت نوع 1 در بزرگسالی نشان داده شده بود، تأثیر کنترل قند خون بر قد نهایی بزرگسالان هنوز شناخته نشده بود.

دکتر Awad Smew، پزشک و دانشجوی Ph.Dاپیدمیولوژی در دپارتمان اپیدمیولوژی پزشکی و آمار زیستی در بیمارستان دانشگاه کارولینسکا، با هدف بررسی این شکاف های دانشی به بررسی افسردگی یا اضطراب مادر در دوران بارداری به عنوان یک عامل خطر، درک بیشتر همبودی با آسم یا سایر بیماری های آلرژیک، و بررسی اثر کنترل قند خون بر قد در بزرگسالی، پرداخت.

برای مطالعه ی این ارتباط‌ها در مقیاس مبتنی بر جمعیت، دکتر Smewاز پیوندهای مراقبت‌های بهداشتی و داده‌های جمعیت‌شناختی اجتماعی از ثبت‌های سراسری در سوئد در کنار اطلاعات ژنتیکی از ثبت دوقلوها در سوئد و اندازه‌گیری‌های بالینی از ثبت ملی دیابت استفاده کرد.در ادامه با او در مورد نتایج تحقیقاتش مصاحبه کرده ایم.

مهمترین نتایج پایان نامه شما چیست؟

دکتر Smew، گفت: اول اینکه ما استرس اولیه زندگی را به شکل افسردگی یا اضطراب مادر در دوران بارداری به عنوان یک عامل خطر برای دیابت نوع 1 ، شناسایی کردیم. تحقیقات زیادی در مورد استرس دوران کودکی انجام شده است، اما این یکی از معدود مطالعاتی است که به طور خاص افسردگی یا اضطراب را در دوره بارداری ارزیابی کرده است.

دوم، اینکه ما به طور قانع‌کننده‌تری نسبت به تحقیقات قبلی، یک همبودی بین آسم، بیماری‌های آلرژیک و دیابت نوع 1 را نشان دادیم - و به نظر می‌رسد آسم و رینیت آلرژیک همراه با دیابت نوع 1 در خانواده‌ها دیده می شوند، که نشان‌دهنده یک زمینه ژنتیکی یا محیطی مشترک است، و در نهایت، کنترل ضعیف قند خون در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 با قد کوتاه‌تر در بزرگسالی مرتبط بود. دلایل بسیار مهم تری نسبت به قد وجود دارد که چرا افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید قند خون خود را بطور بهینه کنترل کنند، اما ما معتقدیم که این یافته ها تصویر پیامدهای دیابت نوع 1 را بزرگتر کرده و می تواند به عنوان انگیزه ای برای کنترل بهتر قند خون برخی افراد باشد.

به نظر شما در تحقیقات آتی چه باید کرد؟

در مرحله بعد، ما برای شناسایی سایر عوامل خطرزا در مراحل اولیه زندگی برای دیابت نوع 1 و درک تأثیر بیماریهای همراه بر پیامدهای بیماری در کودکان، برنامه ریزی می کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-09-epidemiological-aspects-diabetes-early-life.html